Tidligere på måneden var samtlige undervisere, pædagoger og dagplejere i Norddjurs Kommune inviteret til læringskonference på Efterskolen Helle i Gjerrild under overskriften ”Verdensmålene i Norddjurs”. Djursland Landboforening var denne dag repræsenteret på konferencen med en stand, da landboforeningen netop har indgået et samarbejde med Norddjurs Skoletjeneste, som skal åbne op for endnu flere gårdbesøg i Norddjurs Kommune.
”Vi er meget begejstret for det nye samarbejde, og vi håber, at mange flere elever i fremtiden får muligheden for at komme på gårdbesøg, hvor de kan komme tæt på dyrene og høre om, hvordan man eksempelvis producerer mælk, kød og korn”, fortæller Tina Drejer Maaberg, som er projektkoordinator i Djursland Landboforening og fortsætter:
”Vi ønsker at skabe et udendørs undervisningslokale hos landmanden, hvor eleverne kan arbejde med deres emne, og hvor landmanden kan bidrage med sin viden og ekspertise”.
Tina Drejer Maaberg stod hele dagen til rådighed på standen sammen med Birthe Koch, som er mælkeproducent og vært ved Djurslandgården, som er en årlig tilbagevendende sommerferieaktivitet, hvor en række landbrug på Djursland åbner stalddørene for ferieramte familier og turister. De brugte dagen på at fortælle om skoletjenesten, Djurslandgården og naturligvis landbruget på Djursland. Djursland Landboforening er allerede en del af Landbrug & Fødevarers skoletjeneste og er meget tilfreds med at komme med i endnu et skoletjenestesamarbejde.
”Landboforeningen, og ikke mindst vores landmænd, har mange års erfaring i at afholde gårdbesøg og give både voksne og børn en rigtig god og lærerig oplevelse. Vi er glade for, at vi nu har endnu en mulighed for at øge kendskabet til landbruget på Djursland”, forklarer Tina Drejer Maaberg.
For yderligere spørgsmål kontakt da Tina Drejer Maaberg på mail: tdm@landboforening.dk eller tlf: 2328 3458.
I det flotteste junivejr besøger vi møllen på bakken i Grenaa. Halvdelen af klassen kravler ovenpå med de gamle møllersvende og kommer en time senere ned og ser glade ud: Det var sjovt! Flot udsigt! De har lært noget om gammelt håndværk og mølleri og har sikkert selv måttet operere med et eller andet, der har beskæftiget dem, ligesom turen op ad de små trapper har været god for bevægelsestrangen.
Nedenunder hjælper Ketty mine 7. klasses elever med at se på kunst. Det er uvant for dem, men malerierne er flotte, og vi vil jo netop gerne lukke en verden af mangfoldige oplevelser og muligheder op for dem. Så bliver de selv sat i gang med at tegne og farve, og det optager dem. De skal male selvportrætter og har et lille spejl til hjælp. Hvad er mine kendetegn? Hvordan får jeg det med på billedet? Det kommer der mange interessante portrætter ud af.
Tak for en god dag!
Hilsen 7.c og Agnete, Auning Skole
En kold onsdag i januar var jeg på et varmt besøg i Baunhøj Mølle.
Jeg har 8.b på Auning skole til kulturfag og lavede en aftale med Ketty Steffensen om at få en på opleveren med kunst og mølleri!
Oppe gav de engagerede møllere eleverne en visuel og fysisk indlevelse i det historiske møllefag. Træet knirker, kværnen larmer, kornet støver- og bliver ofte til mel, der kan tages med hjem og bages brød af!
Nede blev eleverne udfordret til at tegne croquis med Ketty som model. "Tegn bevægelsen"! Ketty giver en kort instruktion - for der skal ikke snakkes, der skal tegnes. Det er en hel anden side inde i en, der bliver åbnet op for. Bare mærke kullet, se og tegne! Det var fantastisk! Der sker noget i én, når man fordyber sig i at tegne og ikke skal sætte ord på alting!
Der var kultur, og der var læring, og der var oplevelse på Baunhøj Mølle. Tak for det!
Hilsen Agnete og 8.b
6.Y fra Ørum Skole deltog i januar i Naturfagsmaratonkonkurrencen med stor entusiasme og engagement. Det endte med at de gik med sejren af hele konkurrencen og vandt 6 delopgaver. Klassen havde lagt et stort arbejde i opgaverne, og havde i arbejdsforløbet søgt og fået en bred viden om deres fagemner bl.a. gennem en rundvisning på rensningsanlægget i Grenå, interview af skolens sundhedsplejerske, sparring med en ingeniør. Eleverne oplevede både at have problemer med opgaveløsningen og i gruppearbejdet, men også at løse problemerne igen og få oplevelsen af at have gennemført og udviklet deres produkt, og udviklet egne evner til gruppearbejde.
Elever udtaler:
”I starten troede jeg opgaven var nem, men da mig og min gruppe begyndte at læse opgaven tog det rimeligt lang tid for os at forstå opgaven”, Pai.
”Det var lidt svært at komme i gang, det var svært at få ideer, men da vi var kommet i gang blev det nemmere dag for dag”, Mille.
”Til afgørelsen sad vi meget spændt, da de skulle sige hvem der vandt. Da de sagde Ørum 6.Y, blev vi overlykkelige, for vi har vundet 2 år i træk”, Natasja.
”Det var rigtig sjovt at være med igen i år. Det var sjovt at bygge rottefælden, vi skændtes, men vi sagde pyt, og så lavede vi videre. Det er ærgerligt, at vi ikke kan være med næste år”, Natasja.
”Vi vandt igen, alle var glade og vi tog hjem og råbte på hele skolen, at vi havde vundet”, Julie.
Trine Skovgaard, Ørum skole
Linnea Thejl, Det Kreative Hus i Allingåbro har skrevet følgende om samarbejdet med lærer Lone Braad fra Rougsøskolen og Lones meget interesserede elever.
HÆKLE konerne fra DET KREATIVE HUS havde en dejlig dag på Rougsøskolen forleden !!
Aktive søde børn som med stor ildhu kastede sig udi fastmaskernes mysterium i 5 stive timer.
Stor ros til meget tålmodige børn OG lærere.
Godt gået.
Hvem er ikke lidt overtroisk? Eller ønsker at påvirke nogle lidt stærkere kræfter end de synlige engang imellem?
Der er mange ting at tænke over i Anders Sindings formidling af herregårdens spøgelser!
8.b og jeg blev på vores besøg indviet i en masse spændende historier fra herregården, der siger en hel del om menneskenes vilkår, og ikke mindst blev vi involveret med praktiske øvelser lige fra dans til pæleslagning og hørfrøstrøning. Det er noget, man husker!
Hilsen Agnete Jensen, Auning Skole