Brugerudtalelser

Besøg på Baunhøj Mølle

I det flotteste junivejr besøger vi møllen på bakken i Grenaa. Halvdelen af klassen kravler ovenpå med de gamle møllersvende og kommer en time senere ned og ser glade ud: Det var sjovt! Flot udsigt! De har lært noget om gammelt håndværk og mølleri og har sikkert selv måttet operere med et eller andet, der har beskæftiget dem, ligesom turen op ad de små trapper har været god for bevægelsestrangen.

Nedenunder hjælper Ketty mine 7. klasses elever med at se på kunst. Det er uvant for dem, men malerierne er flotte, og vi vil jo netop gerne lukke en verden af mangfoldige oplevelser og muligheder op for dem. Så bliver de selv sat i gang med at tegne og farve, og det optager dem. De skal male selvportrætter og har et lille spejl til hjælp. Hvad er mine kendetegn? Hvordan får jeg det med på billedet? Det kommer der mange interessante portrætter ud af.

Tak for en god dag!

Hilsen 7.c og Agnete, Auning Skole


8. b fra Auning Skoles besøg i Baunhøj Mølle

En kold onsdag i januar var jeg på et varmt besøg i Baunhøj Mølle.  

Jeg har 8.b på Auning skole til kulturfag og lavede en aftale med Ketty Steffensen om at få en på opleveren med kunst og mølleri!  

Oppe gav de engagerede møllere eleverne en visuel og fysisk indlevelse i det historiske møllefag. Træet knirker, kværnen larmer, kornet støver- og bliver ofte til mel, der kan tages med hjem og bages brød af! 

Nede blev eleverne udfordret til at tegne croquis med Ketty som model. "Tegn bevægelsen"! Ketty giver en kort instruktion - for der skal ikke snakkes, der skal tegnes. Det er en hel anden side inde i en, der bliver åbnet op for. Bare mærke kullet, se og tegne! Det var fantastisk! Der sker noget i én, når man fordyber sig i at tegne og ikke skal sætte ord på alting!  

Der var kultur, og der var læring, og der var oplevelse på Baunhøj Mølle. Tak for det! 

Hilsen Agnete og 8.b


Ørum skole og Naturfagsmaraton

6.Y fra Ørum Skole deltog i januar i Naturfagsmaratonkonkurrencen med stor entusiasme og engagement. Det endte med at de gik med sejren af hele konkurrencen og vandt 6 delopgaver. Klassen havde lagt et stort arbejde i opgaverne, og havde i arbejdsforløbet søgt og fået en bred viden om deres fagemner bl.a. gennem en rundvisning på rensningsanlægget i Grenå, interview af skolens sundhedsplejerske, sparring med en ingeniør. Eleverne oplevede både at have problemer med opgaveløsningen og i gruppearbejdet, men også at løse problemerne igen og få oplevelsen af at have gennemført og udviklet deres produkt, og udviklet egne evner til gruppearbejde.

Elever udtaler:

”I starten troede jeg opgaven var nem, men da mig og min gruppe begyndte at læse opgaven tog det rimeligt lang tid for os at forstå opgaven”, Pai.

”Det var lidt svært at komme i gang, det var svært at få ideer, men da vi var kommet i gang blev det nemmere dag for dag”, Mille.

”Til afgørelsen sad vi meget spændt, da de skulle sige hvem der vandt. Da de sagde Ørum 6.Y, blev vi overlykkelige, for vi har vundet 2 år i træk”, Natasja.

”Det var rigtig sjovt at være med igen i år. Det var sjovt at bygge rottefælden, vi skændtes, men vi sagde pyt, og så lavede vi videre. Det er ærgerligt, at vi ikke kan være med næste år”, Natasja.

”Vi vandt igen, alle var glade og vi tog hjem og råbte på hele skolen, at vi havde vundet”, Julie.

Trine Skovgaard, Ørum skole


Det Kreative Hus på Rougsøskolen

Linnea Thejl, Det Kreative Hus i Allingåbro har skrevet følgende om samarbejdet med lærer Lone Braad fra Rougsøskolen og Lones meget interesserede  elever. 

HÆKLE konerne fra DET KREATIVE HUS havde en dejlig dag på Rougsøskolen  forleden !!

Aktive søde børn som med stor ildhu kastede sig udi fastmaskernes mysterium i 5 stive timer.

Stor ros til meget tålmodige børn OG lærere.

Godt gået.


Til spøgelsesforløb på Gl. Estrup

Hvem er ikke lidt overtroisk? Eller ønsker at påvirke nogle lidt stærkere kræfter end de synlige engang imellem? 

Der er mange ting at tænke over i Anders Sindings formidling af herregårdens spøgelser!  

8.b og jeg blev på vores besøg indviet i en masse spændende historier fra herregården, der siger en hel del om menneskenes vilkår, og ikke mindst blev vi involveret med praktiske øvelser lige fra dans til pæleslagning og hørfrøstrøning. Det er noget, man husker!

 Hilsen Agnete Jensen, Auning Skole


Artikel om Natursfagsmaraton

Klik her for at læse artiklen


Rita Mogensen

Konsulent Norddjurs Skoletjeneste

5128 2470 rim@norddjurs.dk